Ticket naar de zon op zak of lekker genieten van het goede weer in je tuin? Zonnebrandcrème is natuurlijk een must, maar er worden ons heel wat onwaarheden over zonnebrandproducten aangesmeerd. Dokter Ann Van Strubarq, dermatologe, helpt graag wat mythes de wereld uit. 

In dit artikel: 

 

Zonnebrand bestrijd je met verstand

Zonnebrandproducten bestrijden niet enkel die pijnlijke ‘kreeftenhuid’, ze voorkomen vooral de kans op huidkanker. “Belangrijkste is de beschermingsfactor (Sun Protection Factor, SPF) die vermeld staat op de fles of tube. Die geeft weer hoelang de bescherming aanhoudt. Een zonnebrandcrèmemet factor 50 beschermt evenveel als factor 30, maar houdt de bescherming langere tijd aan. Het is aangeraden om altijd te beginnen met factor 50 en dan gradueel af te bouwen naar 30 en eventueel aan het einde van de vakantie te eindigen met 20.

Zeker mensen met lichte fototypes 1 en 2 (de gevoelige lichte huidtypes, roodharigen, lichte huid met veel sproetjes) hebben geen natuurlijke bescherming tegen de zon. Ze worden nooit of lichtjes bruin, verbranden altijd en ontwikkelen geen bescherming. Voor mensen met lichte fototypes is het dus essentieel om steeds een zonneproduct met beschermingsfactor 50+ te gebruiken en dat om de twee tot drie uur opnieuw aan te brengen.”

Welke tube kiezen?

Er is een groot aanbod zonnecrème en -olie op de markt. Dokter Van Strubarq geeft drie tips bij het kiezen.

1/ Kies een product dat optimaal beschermt tegen zowel uv als uv-stralen. De eerste zorgen voor huidveroudering, de tweede voor huidverbranding. Maar: beide verhogen het risico op huidkanker. Weetje: er bestaat trouwens nog een derde ultraviolet straling, uv-C, maar die stralen bereiken de aarde niet. Gelukkig maar, want ze zijn bijzonder gevaarlijk voor de huid en de ogen.

2/ Koop goéde producten, ook al kosten ze geld. De apotheker verkoopt
dermato-cosmetische zonneproducten die volledig betrouwbaar zijn. Ze zijn ook veelal niet geparfumeerd. Goedkopere varianten zijn vaak geparfumeerd en het parfum kan zorgen voor allergische huidreacties of meer pigmentvorming.

3/ Crème of olie? Bij beiden zijn er goede producten te vinden, maar ik raad eerder een crème aan, omdat die beter op je huid zit en je beter kan zien waar je gesmeerd hebt.

Smeer, smeer, smeer

Wanneer werken zonnebrandproducten het best? Ook daarrond blijken heel wat  misverstanden te bestaan. “Smeer je niet in op het strand of aan het zwembad. Een half uur voor de zonblootstelling haal je je tube best boven. Smeer voldoende en niet enkel op de meest voor de hand liggende lichaamsdelen. Insmeren tussen de twee à drie uur is meestal de gouden regel. Even een frisse duik nemen? Weet dat er intussen specifieke crèmes zijn die je op natte huid aanbrengt. Best smeer je na elk watercontact opnieuw in.”

Doordringende stralen

Insmeren mag dan een vettig klusje zijn, we mogen niet met drogredenen afkomen om aan de taak te ontsnappen. “In het zwembad of in de zee ben je natuurlijk niet veilig: zonnestralen
worden sterker door de weerkaatsing via zand en water. Hetzelfde geldt bij bewolking: uv A-stralen worden er niet door tegengehouden. Ga je niet baden in de vlakke zon, maar blijf je onder de parasol? Ook dan smeer je. Ten eerste verbrand je ook door de reflectie van het zand. En ten tweede blijft niemand natuurlijk voor eeuwig onder die parasol. Blootstelling aan de zon start bij het verlaten van je vakantiewoning en gaat verder bij het winkelen of sporten. Oh ja, pas op in de wagen: uv A-stralen gaan ook door vensterglas.”

Die mooie bruine teint

Het is sommigen van ons natuurlijk ook te doen om dat mooie bruine kleurtje; een kleurtje dat onze huid overigens aanneemt om zichzelf verder te beschermen tegen de zon. “Mensen met een donkere huidskleur gaan daarom minder snel verbranden. Zij hebben al meer pigment in hun huid en dat is hun natuurlijke camouflage. Maar ook zij hebben bescherming nodig.” Wat met het veelvuldige scrubben, om dode huidcellen te verwijderen? Helpt dat met het bruinen? “Kan best, maar het is een puur cosmetische ingreep. Wij raden het alleszins niet aan. Een zelfde randbemerking bij after sun. Ja, het geeft extra voeding en hydratatie aan de huid en het brengt soelaas voor wie met een branderig gevoel zit. Maar vergis je niet, het is geen zaligmakend middel. After sun maakt beschadigde huid niet minder beschadigd.

Bruinen zonder zon?

Neen, daarvoor hoef je niet naar de zonnebank. Veel wortels en tomaten eten, helpt wel degelijk om sneller bruin te worden. “Beide bevatten immers bètacaroteen, een stof die de natuurlijke pigmentvorming stimuleert. Ze werkt ook anti-oxiderend, dus best gezond. Let wel, het eten van veel wortels geeft je natuurlijk niet meer bescherming tegen de zon!!”

.

Meer info over dermatologie